• 18 listopada 2024

Debata „Czy dane doświadczalne pozwalają rozstrzygnąć spór ewolucjonizm teoria inteligentnego projektu?”

Debata „Czy dane doświadczalne pozwalają rozstrzygnąć spór ewolucjonizm teoria inteligentnego projektu?”

Debata „Czy dane doświadczalne pozwalają rozstrzygnąć spór ewolucjonizm teoria inteligentnego projektu?” 1024 536 Fundacja En Arche

Serdecznie zapraszamy na debatę filozoficzną „Czy dane doświadczalne pozwalają rozstrzygnąć spór ewolucjonizm teoria inteligentnego projektu?”.

Spór o rolę faktów w naukach empirycznych od dawna interesuje filozofów nauki. Kluczowe w tych naukach jest doświadczenie, czyli wyniki obserwacji i eksperymentów. Właśnie te wyniki zwane są faktami naukowymi, empirycznymi czy przyrodniczymi. Jeszcze przed II wojną światową uczeni należący do Koła Wiedeńskiego argumentowali, że nauka to zbiór teorii będących uogólnieniem faktów i że fakty odgrywają kluczową rolę w akceptacji lub odrzuceniu teorii.

W kolejnych latach trwały burzliwe dyskusje nad tym, czy fakty rzeczywiście pełnią fundamentalną rolę w nauce. Niektórzy filozofowie nauki doszli do wniosku, że fakty są uteoretyzowane, czyli że to teorie nadają im znaczenie, a nie odwrotnie. Do dzisiaj wśród uczonych nie ma pełnej zgody, jaka jest rola faktów w nauce i czy pozwalają one rozstrzygać spory między rywalizującymi teoriami.

Spór o rolę faktów ma szczególne znaczenie w debatach dotyczących pochodzenia życia. Głos w tej sprawie zabierają przede wszystkim ewolucjoniści i zwolennicy teorii inteligentnego projektu – ci pierwsi twierdzą, że cała różnorodność przyrody ożywionej powstała na drodze procesów czysto przyrodniczych (najczęściej mówi się tutaj o mutacjach i doborze naturalnym), natomiast drudzy utrzymują, że procesy przyrodnicze co prawda odgrywają dużą rolę, ale powstania życia i jego form nie można wyjaśnić bez udziału inteligencji. Co ciekawe, często zarówno jedna, jak i druga strona sporu twierdzi, że podąża za faktami, dokądkolwiek one prowadzą. A skoro tak, to fakty powinny dokądś prowadzić i – idąc dalej – powinny umożliwić rozstrzygnięcie przedstawionego w tytule debaty sporu. Czy jednak rozstrzygają? Właśnie na to pytanie spróbują odpowiedzieć profesor Kazimierz Jodkowski i profesor Wojciech Sady.

Profesor Jodkowski twierdzi, że dane doświadczalne nie pozwalają rozstrzygnąć sporu ewolucjonizm – teoria inteligentnego projektu, ponieważ a) dane doświadczalne nigdy samodzielnie nie rozstrzygają sporu między dwiema teoriami naukowymi, b) darwinowska teoria ewolucji i teoria inteligentnego projektu zakładają odmienny epistemiczny układ odniesienia (zakładają inne rozumienie naukowości).

Profesor Sady twierdzi, że dane doświadczalne pozwalają rozstrzygnąć spór ewolucjonizm – teoria inteligentnego projektu, ponieważ w dziejach nauki zawsze to dane doświadczalne – choć nie od razu i nie w prosty sposób – rozstrzygały spór

między programami badawczymi. Tytułowego sporu w obecnej sytuacji jednak dane nie rozstrzygną. Ewolucjonizm leży u podstaw programu badawczego, który w ciągu ostatnich 150 lat wytworzył olbrzymi system wiedzy biologicznej. Teoria inteligentnego projektu koncentruje się na krytykowaniu ewolucjonizmu, ale nie prowadzi swych zwolenników do samodzielnych badań nad życiem i badań tych nie ukierunkowuje.

Debata odbędzie się 29 listopada 2024 roku w budynku Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego (al. Wojska Polskiego 71) o godzinie 17.00.